Thursday, November 03, 2011

Europe Trip - Pompeii (Part 2)

Apsal aku suka Pompeii? Entahler, maybe sebab aku suka baca cerita-cerita mitos greek dulu kot. Pas tu ada lak cerita-cerita pasal kaum yang dilaknat. Tapi bila kat sana, memang patut pun la kena laknat pun. Anyway, aku tanak cerita panjang, sebab aku menghapdate sambil mengemas nak balik kg untuk Raya Haji, so aku letak ler gambor..


Pompeii ni pada zaman kegemilangannya merupakan satu bandar yg makmur dan terancang. Jalan-jalannya lurus, berturap dengan sistem saliran  yang bagus. Kawasan-kawasan di Pompeii dibina mengikut fungsi masing-masing, contohnya; ada kawasan untuk perniagaan, perumahan, pentadbiran dan rekreasi. Bila becakap bab perniagaan ni kan termasuklah rumah-rumah harammmmm gitu. Aku tengah dok pikir, nak letak tak gambar. Ada gambar yanf SX18 ni. huhmm..


Cuaca time ni punya la paneh tapi ada angin. Muka aku siap sunburn lagi. Tapi tu la diorang punya town planning memang bagus lah.. untuk tamadun yang dah menjangkau 2 millenia, semuanya nampak teratur tapi kalau tengok KL ni perghh.. carca marba gitew. Kalau nak dibandingkan dengan orang sekarang, orang dulu skolah tak der degree pun dalam town planning tapi mampu buat macam tu. Oklah KL ni besar, Pompeii  tu kecik so tak leh buat comparisan.. pfff. Tengok orang yg rancang LRT pun dah cukup sakit hati..


Note : do you know that if you stand at one point in the amphitheatre, your speech can be heard by the whole audience? Aku tak try pun..

Anyway, Selamat Hari Raya Aidil Adha. Aku nak balik kampung hari ni. Cau Cin Cau!~! 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...